Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Vækst, erhverv og offentlige finanser, Skatter, afgifter & fordeling, Analyse

18. august 2020

3 mia.kr. kan give 8.500 personer ét års tidligere folkepension

En ramme på 3 mia.kr. til tidlig pension kan finansiere ét års tidligere folkepension for ca. 8.500 beskæftigede.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

 

Socialdemokraterne lancerede primo 2019 et udspil om tidlig pension til de mest nedslidte og dem, der har været længst på arbejdsmarkedet. Samtidig afsatte de en ramme på 3 mia.kr. til ordningen.

 

En ramme på 3 mia.kr. til tidlig pension kan finansiere ét års tidligere folkepension for ca. 8.500 beskæftigede fra befolkningen som helhed, jf. Figur 1. Beregningen bygger på at overgangen for en gennemsnitlig beskæftiget til folkepension indebærer et provenutab på 355.000 kr. fra udbetaling af folkepension, lavere skattebetalinger samt lavere forbrugsskatter.

 

Hvis det antages, at den tidligere folkepension alene tilfalder personer fra den nederste fjerdedel af befolkningen, kan 3 mia.kr. dække et års tidligere folkepension for godt 13.000 fuldtidsbeskæftigede. For personer fra den nederste fjerdedel af befolkningen bygger beregningerne på et provenutab på 227.000 kr. fra folkepension, skattebetalinger samt forbrugsskatter.

 

3_mia._kr._figur.png

 

Hvis retten til tidligere folkepension i stedet skal gælde i 2 år, halveres antallet af beskæftigede, der kan gå på tidlig pension, da de 3 mia.kr. i så fald skal dække provenutabet for to årgange. Og tilsvarende hvis tidlig pension skal gælde 3 år før tid.

 

En ret til ét års tidligere pension til ca. 8.500 personer fra befolkningen som helhed svarer til ca. 13 pct. af de årgange af ældre, der nærmer sig folkepensionsalderen i de kommende år, eller til 20 pct. af de ufaglærte og faglærte i disse årgange.

 

 

Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky