Analysen er omtalt i Berlingske d. 24. januar 2018.
Hovedkonklusioner
-
Danske husholdninger købte 12,5 pct. af deres forbrug online i 2016. Dette placerer os højt ift. de lande, som vi normalt sammenligner os med i Europa – fx køber svenskerne kun 7,0 pct. og tyskerne kun 5,5 pct. af deres forbrug online.
-
Selvom dansk onlinehandel ligger højt i en europæisk sammenligning, er der også i Danmark et væsentligt potentiale for, at en større del af forbruget kan købes på nettet. Således vurderes det, at det aktuelt er muligt at købe 49,7 pct. af det danske forbrug online. Det er vel at mærke, når der foretages en meget konservativ vurdering af, hvad der kan købes online.
-
Onlinehandelsmulighederne er i stadig stigning, og det må forventes, at det fremover vil blive muligt at købe en langt større andel af forbruget end de nuværende 49,7 pct. online.
- En af forklaringerne på, at det nuværende online forbrug er så lavt, er, at blandt andet at den største forbrugspost ”Boligbenyttelse mv.” i 2016 udgjorde 32,6 pct. af det samlede forbrug, og at det skønnes at blot 1,7 pct. af forbruget inden for denne kategori kan købes online.