Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Vækst, erhverv og offentlige finanser, Analyse

3. juni 2025

Råderum i 2035 kan håndtere velfærd og betydeligt løft af forsvaret

Den nuværende 2030-plan skal inden længe opdateres til en 2035-plan. Planen skal balancere behovet for at øge de danske forsvarsudgifter ift. øvrige politiske prioriteringer. Denne analyse viser, at der mulighed for et betydeligt løft af forsvarsudgifterne samtidig med, at der afsættes midler til, at velfærden kan vokse i takt med demografi og velstand.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

  • Med det nuværende talgrundlag opgør vi det finanspolitiske råderum frem til 2035 til 82 mia. kr. årligt, hvis man sætter sig et saldomål på -0,5 pct. af BNP. Det svarer til at det offentlige forbrug kan vokse 1,2 pct. om året de kommende ti år.  

  • Råderummets størrelse gør, at man kan afsætte midler til at følge det såkaldte fulde demografiske træk i det offentlige forbrug på ca. 0,85 pct. om året til 2035, og samtidig hæve forsvarsudgifterne fra 2 pct. til ca. 2,7 pct. af BNP i 2035. 

  • Et mål på -0,5 pct. er en opstramning ift. den nuværende 2030-plans fremskrivning, hvor saldo når -0,8 pct. af BNP i 2035. Sætter man dette som mål, vil man, som i tidligere beregninger på 2030-planen, kunne hæve forsvarsudgifterne til 3 pct. af BNP udover fuldt demografisk træk. Dette vil stadig overholde budgetloven i alle år i den lange fremskrivning, og løfte militærudgifterne med ca. 135 mia. frem til 2036, og ca. 30 mia. om året derefter.  

  • Analysen viser også en alternativ måde at løfte de militære udgifter på, hvor lempelsen fra -0,5 pct. til -0,8 pct. i stedet afsættes til at betale renteudgifterne af et midlertidigt løft af forsvarsudgifterne. På denne måde kan man øge udgifterne mere på kort sigt, så der i alt er 425 mia. kr. mere at bruge på militæret frem mod 2036 – og fortsat godt 20 mia. kr. årligt (0,7 pct. af BNP) i alle år derefter, uden at man overskrider budgetloven.  
Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Niels Storm Knigge
Ledende økonom
nsk@kraka.dk
+45 40 76 76 23
Omtale

berlingske.dk d. 2. juni 2025

 

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky