Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Analyse, Arbejdsmarked & uddannelse, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Skatter, afgifter & fordeling

15. november 2016

Beskatning af sidst tjente lønkrone i Danmark og andre OECD-lande

I dette notat sammenlignes den samlede effektive beskatning af sidst tjente lønkrone på tværs af OECD-lande. Den samlede beskatning indeholder indkomstskatten, sociale og arbejdsgiverbetalte bidrag samt indirekte skatter på forbrug.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Analysen er nævnt på www.børsen.dk den 01. december 2016

 

Hovedkonklusioner

  • Den direkte beskatning af sidst tjente lønkrone (indkomstskatten) er høj i Danmark sammenlignet med de øvrige OECD-lande. Når obligatoriske bidrag fra arbejdsgiver og arbejdstager medregnes, ligger Danmark under OECD gennemsnittet for lave og middel indkomstgrupper, mens de højeste indkomster befinder sig i den øverste tredjedel.

  • Indirekte skatter i form af skatter og afgifter på forbrug bør dog indregnes i den samlede effektive beskatning af sidst tjente krone. Med disse inkluderet rykker Danmark igen op over gennemsnittet for OECD for lav og mellem indkomster. For de højeste indkomster placeres Danmark som nr. 5.

  • Til trods for et forholdsvist højt skatteniveau generelt i Danmark, er forskellen i den samlede effektive beskatning af sidst tjente lønkrone imellem indkomstniveauerne ved 67, 100 og 167 pct. af gennemsnitslønnen ikke i toppen.

  • Hvis regeringens ambitioner, om at reducere den direkte beskatningen af sidst tjente krone for de høje indkomster, realiseres, vil Danmarks placering for denne gruppe være lavere, men forsat i den øverste tredjedel.

 

Anbefalinger

  • Lavere topskat er et effektivt instrument til at forøge arbejdsudbuddet og dermed niveauet for BNP, men reducerer omfordelingen. Afvejningen af disse forhold er alene politisk, ikke økonomisk. Beskatningen i Danmark er ikke i top i OECD, men hvis beskatningen af den sidst tjente krone i Danmark på forskellige indkomstniveauer skal ligge i midterfeltet i forhold til andre OECD-lande, er det i særlig grad beskatningen i toppen, der bør reduceres.

 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky