Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Analyse

13. februar 2024

Aftalt lønløft lukker kun delvist offentligt løngab

Med lønløftet vil regeringen imødegå de rekrutteringsudfordringer, som udvalgte jobfunktioner i det offentlige oplever. Analysen viser, at det aftalte lønløft overordnet set kun delvist matcher udviklingen i løngabet til den private sektor i perioden 2016-2023.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

• De offentlige lønninger er med reguleringsordningen bundet til den private lønvækst, opgjort ved det implicitte lønindeks. Ordningen bidrager til, at lønvæksten i de offentlige sektorer historisk har fulgt den private målt ved de implicitte indeks, og gør at hovedparten af et evt. løngab lukkes med nogle års forsinkelse.

• Der findes dog også andre måder at måle løn på end de implicitte indeks. Det standardberegnede indeks måler mere eksplicit, hvad lønvæksten er for en bestemt type arbejdskraft i hver sektor.

• Ved det standardberegnede indeks er de private lønninger løbet fra de offentlige i perioden fra 2016 til 2023. Denne analyse viser, at forskellen er godt 19 mia. kr. i årlig løn, hvilket er 12½ mia. kr. større end forskellen målt ved det implicitte lønindeks.

• Det aftalte lønløft lukker ca. 85 pct. af dette ekstra gab i den kommunale og regionale sektor, men ikke gabet i den statslige sektor.

• Det er uvist, hvilken rolle den viste lønudvikling har haft for størrelsen af rekrutteringsudfordringerne, og i hvor høj grad lønløftet afhjælper disse udfordringer.

Analysen er forsidehistorie i Information den 14. februar 2024.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Niels Storm Knigge
Ledende økonom
nsk@kraka.dk
+45 40 76 76 23

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky