Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Globalisering & sammenhængskraft, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Skatter, afgifter & fordeling, Analyse

1. december 2023

30 mia. gode grunde til at investere i socialt udsatte børn

Ved at reducere fattigdomsrisikoen med 5 pct.-point for de 110.000 børn i Danmark, der lever i eller tæt på fattigdomsgrænsen, kan deres samlede livsindkomst øges med 30 mia. kr

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

  • I Danmark vokser 110.000 børn op i fattigdom eller på grænsen til fattigdom. Disse børn har i gennemsnit 15 pct. risiko for at leve i fattigdom og ikke have fuldført en ungdomsuddannelse, når de fylder 25 år.

 

  • Hvis man mindsker denne risiko med fem pct.-point, kan det øge børnenes samlede livsindkomst med 30 mia. kr.

 

  • Det skyldes, at 25-årige, der lever i fattigdom og uden endt ungdomsuddannelse, i gennemsnit har en livsindkomst, der er 5,4 mio. kr. lavere end alle andre 25-årige.

 

  • Effekten på de 30 mia. kr. kan opnås ved at sørge for, at 300 færre børn pr. årgang ikke lever i fattigdom og uden endt ungdomsuddannelse som 25-årige. 300 børn svarer ca. til 0,5 pct. af en normal årgang.

 

  • De offentlige finanser vil derudover få gavn af en lavere risiko for børnene. Det skyldes øgede skatteindtægter, som følge af den forventede stigning i livsindkomsten, færre udgifter til offentlige overførsler samt et lavere forbrug af andre offentlige ydelser.

 

  • De offentlige finanser kan dog også blive påvirket negativt af eventuelle merudgifter til sociale indsatser, der får risikoen til at falde med fem pct.-point.

 

Analysen er omtalt i Information den 1. december 2023. 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Thomas Wilken
Seniorøkonom
taw@kraka.dk
+45 28 89 71 23

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky