Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Analyse, Vækst, erhverv og offentlige finanser

16. januar 2023

Afskaffelse af store bededag: Effekten på råderummet udhules, hvis overførsler skal følge lønninger

Overførselsindkomsterne reguleres årligt med lønudviklingen og antallet af arbejdsdage. Hvis regeringen afskaffer store bededag, vil det føre til en stigning i årslønnen. Dette notat viser, at hvis man regulerer overførslerne i takt med den forventede stigning i lønningerne, vil det udhule den strukturelle saldo med 0,6-0,8 mia. kr., alt efter hvordan reguleringen implementeres.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

De fleste offentlige overførsler reguleres som udgangspunkt med stigningen i lønningerne. Finansministeriet har i sine beregninger af effekten på den strukturelle saldo af at afskaffe en helligdag lagt til grund, at lønmodtagernes årsløn øges når en helligdag afskaffes og lønmodtagerne derfor arbejder mere. Samtidig har Finansministeriet lagt til grund, at overførselsindkomsterne ikke reguleres. Under disse forudsætninger vurderer Finansministeriet, at afskaffelsen af en helligdag forbedrer råderummet med 3,2 mia. kr.

Hvis overførslerne skulle reguleres som normalt, ville det udhule effekten på råderummet med 0,6-0,8 mia. kr. Hvis regeringen vælger ikke at regulere overførslerne, vil det øge forskellen mellem årslønnen for lønmodtagere og borgere på overførselsindkomster. Det vil bl.a. medføre en mindre stigning i indkomstuligheden.

Notatet er omtalt i Berlingske den 17. januar 2023.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Ulrik Beck
Cheføkonom, ph.d.
urb@kraka.dk
+45 31 40 87 05

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky