Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Small Great Nation

9. maj 2023

Efterkommere fra ikke-vestlige lande får nu bedre karakterer end elever med dansk oprindelse

Elever med efterkommerbaggrund og herunder især efterkommere fra ikke-vestlige lande har historisk i gennemsnit haft lavere karakterer i grundskolen end elever med dansk oprindelse. En ny analyse fra Kraka-Deloitte viser dog, at når man i dag sammenligner efterkommere fra ikke-vestlige lande med elever af dansk oprindelse med samme socioøkonomisk baggrund, så får efterkommerne i dag i gennemsnit højere karakterer.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

En ny analyse fra Kraka-Deloitte undersøger hvilke faktorer, der har betydning for den faglige præstation i 9. klasse, og ser bl.a. på, hvilken betydning herkomst har, når man sammenligner efterkommere og danskere med samme socioøkonomiske baggrund.

Analysen viser, at efterkommere fra ikke-vestlige lande med tiden har klaret sig bedre og bedre i forhold til elever med dansk oprindelse, når der kontrolleres for elevens baggrundskarakteristika. Fra 2013 til 2021 har efterkommere fra ikke-vestlige lande fået 0,5 karakterpoint højere i gennemsnit end sammen-lignelige elever med dansk oprindelse, når der kontrolleres for en række relevante baggrundsfaktorer såsom forældres uddannelse og beskæftigelsesstatus.

Derudover viser analysen også, at køn og elevers socioøkonomiske baggrund har stor betydning for, hvordan eleverne klarer sig fagligt i 9. klasse i grundskolen. Drenge har fx knap 0,9 karakterpoint lavere gennemsnit end piger. Denne forskel har været stigende det seneste årti. Derudover har faktorer som fritidsjob og elevens alder også en betydning.

Analysen er omtalt i Politiken den 9. maj 2023

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Kraka
kontakt@kraka.dk
Emilie Kieler
Studentermedarbejder
kontakt@kraka.dk

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky