Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Globalisering & sammenhængskraft, Analyse

29. november 2016

Fordelingen af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på grundskoler

Fordelingen af ikke-vestlige indvandrere i grundskolerne kan påvirke integrationen. Denne analyse undersøger fordelingen af ikke-vestlige indvandrere på grundskoler, herunder hvor mange elever med ikke-vestlig herkomst, som går på en skole med en høj andel ikke-vestlige elever.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Analysen er omtalt i TV-avisen den 28 november 2016

 

Hovedkonklusioner

 

  • Andelen af børn med ikke-vestlige herkomst blandt børn i skolealderen steg fra 1 pct. i 1985 til knap 9 pct. i 2014. Det afspejler en generel stigning i antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i befolkningen.
  • Fra 2007 til 2014 faldt andelen af ikke-vestlige elever på grundskoler med mere end 40 pct. ikke-vestlige elever fra knap 28 pct. til knap 24 pct. Det kan skyldes en politisk beslutning om at sprede eleverne f.eks. ved at ændre på skoledistrikter og lægge skoler sammen.
  • I 1985 var der ingen skoler med mere end 40 pct. ikke-vestlige elever, hvis man ser på 8. og 9. klasses elever. Der er ikke data for de små klasser før 2007, men tallene for 8. og 9. klasse og den generelt lave andel af ikke-vestlige børn i skolealderen taler for, at andelen på skoler med mere end 40 pct. ikke-vestlige elever var tæt på nul i 1985, hvis man ser på samtlige klassetrin. Det tyder på en generel stigning i andelen af børn på skoler med mange ikke-vestlige elever fra 1985 til 2007.
  • Fordelingen af ikke-vestlige elever på grundskoler målt ved det såkaldte D-indeks blev lidt mere jævn fra 2007 til 2014.
Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky