Hovedkonklusioner
-
Mediedækningen af seneste EP-valg er langt lavere end dækningen af seneste folketingsvalg og seneste kommunalvalg. Mediedækning er opgjort i valgkampens sidste tre uger. Danskerne har stemmeret til disse tre valg, og resultatet antyder, at EU valget er dækket relativt svagt.
-
Danske mediers dækning af seneste EP-valg i maj 2014 overstiger mediedækningen af det seneste amerikanske præsidentvalg i november 2016, men forskellen er begrænset sammenlignet med forskellen mellem EP valg og de nationale danske valg. Mediedækning er opgjort i valgkampens sidste tre uger. I en 1-årig periode uden for valgkampene overstiger danske mediers dækning af EU-relateret politisk stof den tilsvarende dækning af amerikansk politik, men kun lidt.
-
Den svage EU-interesse hos medierne er ikke ny, men bør fortsat forundre, da Danmark politisk udgør en del af EU. Den svage interesse skaber en risiko for, at valg i relation til EU i højere grad afgøres af irrelevante forhold. Det svækker EU’s demokratiske legitimitet og ultimativt EU’s evne til at samle nationalstaterne i en fælles løsning de store udfordringer, EU står overfor.