Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Globalisering & sammenhængskraft, Analyse

3. februar 2017

EU modtager (stadig) lav mediedækning

Dramatiske europapolitiske begivenheder som immigrationskrise, terrortrusler og Eurozonekrise gør det relevant at undersøge, hvorvidt EU modtager lige så meget mediedækning som andet politisk nyhedsmateriale. Dette notat sammenligner mediedækningen af seneste Europa-Parlamentsvalget (EP-valg) med det seneste folketingsvalg og kommunalvalg. Herudover sammenlignes EP-valgdækningen med mediedækningen af det seneste amerikanske præsidentvalg. Mediedækningen af valgkampe, og mere generelt, mediedækningen af politiske forhandlinger er relevant at undersøge, da medierne er den altafgørende kanal, hvormed befolkningerne får viden om politik og dermed information at navigere politik ud fra.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Hovedkonklusioner

  • Mediedækningen af seneste EP-valg er langt lavere end dækningen af seneste folketingsvalg og seneste kommunalvalg. Mediedækning er opgjort i valgkampens sidste tre uger. Danskerne har stemmeret til disse tre valg, og resultatet antyder, at EU valget er dækket relativt svagt.

 

  • Danske mediers dækning af seneste EP-valg i maj 2014 overstiger mediedækningen af det seneste amerikanske præsidentvalg i november 2016, men forskellen er begrænset sammenlignet med forskellen mellem EP valg og de nationale danske valg. Mediedækning er opgjort i valgkampens sidste tre uger. I en 1-årig periode uden for valgkampene overstiger danske mediers dækning af EU-relateret politisk stof den tilsvarende dækning af amerikansk politik, men kun lidt.

 

  • Den svage EU-interesse hos medierne er ikke ny, men bør fortsat forundre, da Danmark politisk udgør en del af EU. Den svage interesse skaber en risiko for, at valg i relation til EU i højere grad afgøres af irrelevante forhold. Det svækker EU’s demokratiske legitimitet og ultimativt EU’s evne til at samle nationalstaterne i en fælles løsning de store udfordringer, EU står overfor. 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky