Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Analyse

21. oktober 2015

Finansiering af manglende karensdage ved reduktion i dimittendsats

Dagpengekommissionen har netop fremlagt deres samlede anbefalinger til et nyt dagpengesystem. Ét af de væsentligste finansieringsforslag til det nye dagpengesystem er en indførelse af to karensdage hver tredje måned, dvs. otte karensdage årligt. En dagpengemodtager kan slippe for karensdagene ved at være i beskæftigelse i mindst 3 uger inden for de forudgående tre måneder Fagbevægelsen mener dog kun, at der bør være tre karensdage.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

I dette notat ses der nærmere på, hvordan en lavere dimittendsats kan anvendes som finansieringskilde til et lavere antal karensdage.

 

Hovedkonklusioner:

I forhold til Dagpengekommissionens forslag vil der mangle knap 600 mio. kr. i finansiering, og beskæftigelseseffekten reduceres med godt 1.700 personer, hvis der indføres tre karensdage frem for de foreslåede otte.

 

Dagpengekommissionen foreslår at dimittendsatsen reduceres fra de nuværende 82 pct. af dagpengesatsen til 78 pct. Reduceres denne med yderligere 7,7 pct.-point, vil det reducere finansieringsbehovet med knap 600 mio. kr. og forøge arbejdsudbuddet med ca. 1.800 personer. Det er således muligt at reducere dimittendsatsen og derved neutralisere effekten af tre frem for otte karensdage på såvel offentlige finanser som på arbejdsudbud.

 

For dimittenden vil det betyde en reduktion i det månedlige rådighedsbeløb på godt 1.300 kr. i forhold til i dag. Rådighedsbeløbet ved en yderligere reduktion i dimittendsatsen vil dog stadig ligge betydeligt over rådighedsbeløbet for en kontanthjælpsmodtager og en SU-modtager. Med dette sammenligningsgrundlag fremstår en dimittendsats på godt 70 pct. fortsat generøs.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky