I dette notat ses der nærmere på, hvordan en lavere dimittendsats kan anvendes som finansieringskilde til et lavere antal karensdage.
Hovedkonklusioner:
I forhold til Dagpengekommissionens forslag vil der mangle knap 600 mio. kr. i finansiering, og beskæftigelseseffekten reduceres med godt 1.700 personer, hvis der indføres tre karensdage frem for de foreslåede otte.
Dagpengekommissionen foreslår at dimittendsatsen reduceres fra de nuværende 82 pct. af dagpengesatsen til 78 pct. Reduceres denne med yderligere 7,7 pct.-point, vil det reducere finansieringsbehovet med knap 600 mio. kr. og forøge arbejdsudbuddet med ca. 1.800 personer. Det er således muligt at reducere dimittendsatsen og derved neutralisere effekten af tre frem for otte karensdage på såvel offentlige finanser som på arbejdsudbud.
For dimittenden vil det betyde en reduktion i det månedlige rådighedsbeløb på godt 1.300 kr. i forhold til i dag. Rådighedsbeløbet ved en yderligere reduktion i dimittendsatsen vil dog stadig ligge betydeligt over rådighedsbeløbet for en kontanthjælpsmodtager og en SU-modtager. Med dette sammenligningsgrundlag fremstår en dimittendsats på godt 70 pct. fortsat generøs.