For at afhjælpe det stigende pres på de offentlige udgifter har Produktivitetskommissionen bl.a. anbefalet, at omfanget af konkurrenceudsættelse af offentlige opgaver øges. Dette notat ser nærmere på, hvor store forskellene i graden af konkurrenceudsættelse er på tværs af kommuner samt hvilke faktorer, der kan medvirke til at forklare disse forskelle.
Hovedkonklusioner:
- Der er betydelige forskelle på graden af konkurrenceudsættelse inden for de tekniske opgaveområder byudvikling, bolig, miljø samt transport og infrastruktur på tværs af kommunerne i Danmark. Det er samtidig også på disse områder, hvor omfanget af udsættelse er størst i gennemsnit.
- På trods af landspolitiske forskelle i holdningen til konkurrenceudsættelse er der ingen markant sammenhæng mellem graden af konkurrenceudsættelse i en kommune og borgmesterens politiske tilhørsforhold. Således bringer V-kommuner i gennemsnit 25 pct. af de kommunale opgaver i udbud, S-kommuner 26 pct. og K-kommuner 27 pct. Det samme mønster gør sig gældende, hvis man ser på de enkelte kommunale opgaveområder.
- Når der er få forskelle på tværs af partipolitiske tilhørshold kan det skyldes, at der er barrierer for konkurrenceudsættelse. F.eks. kan det være, at V-kommuner ofte er tyndtbefolkede landkommuner, hvilket kan gøre det vanskeligt at finde private virksomheder, der vil byde på opgaverne. Analysen peger imidlertid på, at eksempelvis befolkningstæthed, socioøkonomiske faktorer eller regionale faktorer ikke kan forklare forskellene i graden af konkurrenceudsættelse.
Anbefaling:
- Konkurrence kan forbedre produktiviteten i de offentlige serviceydelser og bør så vidt muligt tilstræbes for alle kommunale serviceopgaver, der egner sig til det. Der er imidlertid mange forskellige måder at skabe konkurrence på, og ikke alle er lige velegnede til de forskellige typer af kommunale serviceopgaver. Der bør derfor ikke opstilles bindende mål for bestemte typer af konkurrenceudsættelse, f.eks. udlicitering.