Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Vækst, erhverv og offentlige finanser, Skatter, afgifter & fordeling, Analyse

13. marts 2019

Investeringsplan 2030 – en god investering?

D. 13. marts 2019 fremlagde regeringen og Dansk Folkeparti ”Aftale for et sammenhængende Danmark – Investeringsplan 2030”. Planen rummer investeringer i konkrete infrastrukturprojekter for samlet set 50,2 mia. kr. Størstedelen af disse projekter er samfundsøkonomisk rentable, men der er stadig plads til forbedringer i investeringsplanen. Samlet set indeholder planen investeringer for 112,7 mia. kr., der skal udmøntes over en årrække.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

En investeringsplan for infrastruktur i Danmark

Regeringen og Dansk Folkeparti offentliggjorde d. 13. marts ”Aftale for et sammenhængende Danmark – Investeringsplan 2030”. Planen danner grundlag for investeringer og vedligeholdelse af infrastrukturen i Danmark frem mod 2030, og indeholder samlet set investeringer for 112,7 mia. kr., hvoraf 44,3 mia. er afsat til igangværende projekter og vedligeholdelse frem til 2030. Derudover er der i planen afsat yderligere 6,1 mia. til vedligeholdelse af infrastrukturen. De resterende 63,3 mia. er afsat til nye projekter og puljer til målrettede indsatser, hvoraf 50,2 mia. er afsat til nye infrastrukturprojekter.

 

Størstedelen af den investeringssum, som er afsat til konkrete projekter, går til projekter med et positivt samfundsøkonomisk afkast. Der er dog også en række projekter i planen, som er enten ikke-rentable, eller hvor oplysninger om rentabilitet ikke fremgår. 

 

Kraka opgjorde i september 2018, bl.a. på baggrund af Transport-, Bygnings- og Boligministeriet lister over undersøgte infrastrukturprojekter, en liste over investeringsmuligheder i infrastrukturen. Her var listen over undersøgte projekter rangeret efter rentabilitet, og fremlagde dermed en grov skitse for, hvordan investeringer i infrastruktur bør prioriteres. Investeringsplan 2030 indeholder en lang række af de rentable projekter fra denne liste, og har derfor prioriteret investeringer fornuftigt, langt hen ad vejen.

 

Det er hensigtsmæssigt at lave en større sammenhængende plan, hvor der som i den aftalte plan er fokus på investeringernes rentabilitet. Planen skal ikke nødvendigvis indeholde alle de mest rentable investeringer – hensynet til at skabe et sammenhængende trafiksystem er fx også et relevant kriterium for investeringer, der er ”på grænsen”. 

 

Billundbanen har dog en negativ forrentning, og er derfor en direkte dårlige investering, der ikke spiller ikke en særlig rolle i forhold til at skabe et sammenhængende system. Det er derfor uheldigt, at netop Billundbanen indgår i planen.

 

Planen indeholder også en række investeringer, for hvilke der ikke er opgjort en intern rente. Det er uheldigt at aftale betydelige investeringer på et utilstrækkeligt beslutningsgrundlag. Mest markant er en række motorvejsudvidelser, E45, Amagermotorvejen og Øresundsmotorvejen for et samlet budget på 6,1 mia. kr. Rentabiliteten af disse investeringer burde have været afklaret forud for aftalen, eller som minimum være en del af en pulje til senere prioritering. 

 

 

 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky