Analyse
Mandag 8. sep 2014

Børn med ikke-vestlig baggrund har klaret sig markant dårligere i den danske grundskole gennem de seneste ti år

Personer med ikke-vestlig baggrund klarer sig typisk relativt dårligere på det danske arbejdsmarked og i uddannelsessystemet sammenlignet med danskere generelt set. En af årsagerne er formentlig, at børn med ikke-vestlig baggrund i gennemsnit klarer sig dårligere end danske børn i den danske grundskole. Dette notat ser på, hvilke faktorer, der er sammenhængende med eksamensresultaterne i dansk og matematik for børn med ikke-vestlig baggrund.

 

Hovedkonklusioner
• I 2013 fik børn med ikke-vestlig baggrund et karaktersnit på 5,3 ved 9. kl. afgangsprøver i dansk og matematik. Til sammenligning opnåede børn med dansk baggrund et snit på 6,9. Denne forskel i karaktersnit har været konstant gennem de sidste 10 år.

 

• Børn med ikke-vestlig baggrund, der boede i større almene boligområder, fik i 2013 et karaktersnit på 4,9, mens ikke-vestlige børn uden for disse boligområder opnåede et karaktersnit på 5,6.

 

• Der var til gengæld ingen forskel i karaktersnittet for børn med ikke-vestlig baggrund, der boede i de særligt udsatte boligområder sammen-lignet med børn med samme baggrund i de øvrige større almene boligområder.

 

• En lang række andre faktorer var dog også af betydning for eksamensresultaterne for børn med ikke-vestlig baggrund. Disse faktorer inkluderer køn, skoleform og forældres beskæftigelsesstatus.

 

• Hvis der kontrolleres for samtlige faktorer, har børn med ikke-vestlig baggrund bosiddende i større almene boligområder opnået et karaktersnit, der var 0,3 point lavere end børn med tilsvarende baggrund uden for disse boligområder.

 

• Der er samtidig en tendens til, at karaktersnittet falder, jo højere andel af elever med ikke-vestlig baggrund, der er på den enkelte skole. Dette er dog omvendt for elever på privatskoler. Desuden er snittet højere for børn, hvis forældre er i beskæftigelse.

 

• Forskelle i en række af sociale faktorer mellem børn med henholdsvis dansk og ikke-vestlig baggrund kan således også være med til at forklare en del af forskellen i eksamensresultaterne.

 

• Kommuner som Gentofte, Tårnby og Viborg var blandt de kommuner, der elever med ikke-vestlig baggrund fik de højeste karaktersnit i 2013, når der samtidig var taget højde for elevernes socioøkonomiske baggrund. Modsat fik tilsvarende elever fra kommuner som Tønder, Varde og Mariagerfjord de laveste snit, når der var kontrolleret for baggrundskarakteristika.
 

Analysen har været omtalt i JP d. 8/9-2014.