Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Analyse

14. september 2020

Operationel servicebranche beskæftiger i høj grad personer på kanten af arbejdsmarkedet

Denne analyse giver en detaljeret beskrivelse af, hvad der karakteriserer beskæftigelsen i den operationelle servicebranche. Analysen afgrænser ikke kun operationel service ud fra brancher, men også ud fra de beskæftigedes jobfunktioner. Analysen viser, at virksomheder i den operationelle servicebranche i højere grad beskæftiger personer på kanten af arbejdsmarkedet. Analysen er lavet på opfordring af DI Service.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Analysen er nævnt i Berlingske den 14. september 2020.

 

Operationel service er i denne analyse defineret ved, at serviceydelserne typisk foregår ude hos kunden og er meget arbejdskraftintensive. Det gælder fx rengørings-, postbuds- og vagtarbejde. Analysen afgrænser, som andre analyser, operationel service ud fra brancher, men derudover også ud fra de beskæftigedes jobfunktioner. Beskæftigede, der arbejder med operationel service, kaldes i analysen servicebeskæftigede.

 

Hovedkonklusioner:

 

  • Størstedelen af de servicebeskæftigede har højst fuldført en gymnasial eller grundskoleuddannelse. Derudover har ledelsesbeskæftigede i den operationelle servicebranche generelt et lavere uddannelsesniveau end ledelsesbeskæftigede i resten af den private sektor.
  • Der er mange ikke-vestlige indvandrere i den operationelle servicebranche, hvoraf relativt mange har en lang videregående uddannelse. Andelen af ikke-vestlige indvandrere i den operationelle servicebranche er ligeledes steget siden 2010.
  • Der er forholdsvis flere beskæftigede i den operationelle servicebranche, som har modtaget offentlig forsørgelse det seneste år for alle typer af offentlig ydelse. Særligt andelen af beskæftigede, som har modtaget kontanthjælp, er væsentlig højere i den operationelle servicebranche end i øvrige private brancher.
  • Andelen af beskæftigede, som kommer fra ledighed, er omkring dobbelt så stor i den operationelle servicebranche sammenlignet med den private sektor. Det gælder også for beskæftigede, som kommer fra langtidsledighed og dermed havde en meget svag tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. Figur 1.
  • Virksomheder i den operationelle servicebranche beskæftiger i højere grad personer på kanten af arbejdsmarkedet. En forøget beskæftigelse inden for den operationelle servicebranche kan således i højere grad være med til at reducere antallet af personer på overførselsindkomst sammenlignet med andre brancher. En forøget beskæftigelse inden for mange andre brancher vil typisk være mere i form af overflytning fra anden beskæftigelse.

 

figur_1.png

 

 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky