Piger er dårligere end drenge til matematik. Sådan har en udbredt fordom lydt gennem mange år. Fordommen holder dog ikke, for piger har i de seneste år fået højere karakterer end drenge i matematik.
Fra skoleåret 2006/20071 (fremover omtalt som skoleåret 2007) til 2015 fik piger i gennemsnit lavere standpunktskarakterer i skriftlig matematik end drengene. I perioden 2015 til 2018 lå pigerne dog på niveau med drengene, hvor begge køn fik et karaktergennemsnit på ca. 7,3, jf. figur 1. Men i perioden 2019-2021 fik pigerne i alle årene et karaktergennemsnit, der var ca. 0,1 karakterpoint højere end drengenes.
I mundtlig matematik fik piger og drenge samme karaktergennemsnit i 2013. Det gælder både i standpunkts- og i prøvekaraktererne. Fra 2014 og frem har pigerne overhalet drengene i de mundtlige matematikkarakterer. I alle årene fik pigerne et højere karaktergennemsnit end drengene.
Pigerne har dermed fået et højere karaktergennemsnit end drengene i tre ud af fire karakterer i matematik i de seneste år, når vi ser på standpunkts- og prøvekaraktererne i skriftlig og mundtlig matematik. Pigerne har dermed overhalet drengene i matematik.
Coronakrisen kan have påvirket karakterdata i 2020 og 2021. Derfor skal data for disse år fortolkes varsomt. Dette gælder specielt prøvekaraktererne. Resultaterne ændrer sig ikke, hvis vi udelader prøvekaraktererne for de to coronaår.
Udviklingen i matematikkaraktererne er vigtig, da disse karakterer er gode til at forudsige fremtidig grundskoleelevers fremtidige indtjening. Derudover kan kønnede fordomme om elevernes præstationer i grundskolen påvirke elevernes faglige selvopfattelse, der kan få betydning for deres uddannelsesvalg.
Analysen er omtalt på DRs P1 den 27. november 2021.