Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Analyse

30. marts 2017

Senere skolestart giver højere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve

I notatet undersøges om skolestartsalder har betydning for elevernes præstation ved folkeskolens afgangsprøver i dansk og matematik. Der skelnes mellem danske- og indvandrerbørn samt børn af efterkommere.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Hovedkonklusioner

 

  • Danske drenge, der begynder i skole, efter de fylder syv år, opnår et gennemsnit på 0,2 karakterpoint højere i dansk og 0,3 karakterpoint højere i matematik end dem, der begynder i skole, før de fylder syv. Danske piger, der begynder, efter de er fyldt syv år, opnår næsten 0,5 karakterpoint højere karaktergennemsnit i begge fag end deres yngre klassekammerater. Det betyder, at danske børn, der blev født i december og begyndte i skole som seksårige, kunne opnå et højere karakter i dansk og matematik, hvis de ventede et år med at begynde i skole.

 

  • Sen skolestart gavner i mindre grad indvandrerdrenge og drenge, der er efterkommere, end danske drenge. Dette gør sig dog ikke gældende for piger med anden etnisk oprindelse. Det, at fordelen ved senere skolestart for indvandrerdrenge og drenge, som er efterkommere, er mindre end fordelen for danskere, indikerer, at de ikke udvikler og lærer i samme omfang som danskere, før de skal begynde i skole.

 

  • Analysen af danske børn med forskellig socioøkonomisk baggrund indikerer, at danske drenge fra svagere kår, både har større tendens til sen skolestart, og samtidig har mindre gavn af at starte i skole som syvårige end danske drenge fra bedre socioøkonomiske kår

 

Anbefalinger

 

  • Isoleret set peger resultatet på, at senere skolestart resulterer i højere karakterer ved folkeskolens afgangsprøve. Senere skolestart kan dog også føre til færre erhvervsaktive år og dermed isoleret set en lavere livsindkomst. Disse to forhold må afvejes over for hinanden, når skolestartsalderen besluttes.

 

  • Resultaterne indikerer, at der for drenge med anden etnisk oprindelse og danske drenge fra svagere socioøkonomiske kår med fordel kan fokuseres særligt på deres udvikling i dagtilbud.
Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky