Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Analyse

28. september 2021

Stereotyper kan ikke forklare pigernes spurt fra drengene i grundskolen

Pigerne får generelt bedre karakterer end drengene i grundskolen, og pigerne har øget afstanden til drengene fra 2013 til 2019. I denne periode er det hverken blandt eleverne i bunden eller toppen af karakterfordelingen, at forskellen øges mest. I stedet er det pigerne i den nedre midte, der trækker mest fra drengene.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Piger får i gennemsnit højere karakterer end drenge i grundskolen. Det gælder både standpunktskarakterer og prøvekarakterer. Og forskellen mellem kønnene er steget de seneste år, selvom karaktergennemsnittene for både drenge og piger er steget fra 2013 til 2019. I 2013 fik pigerne i gennemsnit 0,6 og 0,5 karakterpoint højere karakterer end drengene i hhv. standpunkts- og prøvekarakterer. I 2019 var disse forskelle steget til 0,8 og 0,9 karakterpoint.

 

Figur 1

 

Deler vi hhv. drenge og piger i landets 9. klasser op i 100 lige store grupper afhængigt af deres karaktergennemsnit i standpunkts- og afgangsprøvekarakterer, så fremgår det, at stort set alle grupper blandt pigerne har fået bedre karakterer end drengene i 2019 sammenholdt med 2013.

 

Det er dog hverken de fagligt svageste piger, der er trukket markant fra de fagligt svageste drenge, eller de fagligst stærke piger, der er trukket markant fra de fagligt stærke drenge. I stedet ser vi, at det er pigerne i den nedre midte, der er trukket mest fra drengene fra 2013 til 2019, jf. Figur 1.

 

Disse resultater afkræfter forestillingerne om, at det specifikt er i bunden eller toppen, at pigerne trækker fra drengene. Det stiller også spørgsmålet, hvorfor grundskolen ikke har været i stand til at løfte fx både drenge og piger i den nedre midte nogenlunde lige meget? Skyldes det ændringer i grundskolestrukturen, kønsnormer, lærersammensætning eller andet? Mette Frederiksen har varslet politiske tiltag, der skal løse ”drenges problemer i skolen”.1 Her bør disse resultater indgå i overvejelserne om, hvilke grupper af drengene, der har problemer i forhold til pigerne.

 

Analysen er omtalt i Information den 27. september 2021.

1

 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky