Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Analyse

27. juni 2014

Stigende andel af børn med ikke-vestlig baggrund går på privatskole

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Notatet ser på, i hvor høj grad børn fra ikke-vestlige lande er indskrevet på privatskoler sammenlignet med danske børn. Desuden ses der på, hvilke forældre der typisk vælger at sende deres børn i privatskole samt den etniske sammensætning i de privatskoler, som typisk bliver benyttet af personer med ikke-vestlig baggrund. 

 

• Omkring 16 pct. af børnene i Danmark gik i 2013 i privatskole. For børn med ikke-vestlig baggrund var det ca. 14 pct.

 

• Andelen af børn, der går i privatskole, har været stigende siden 2007. Andelen af danske børn i privatskole steg med ca. 17 pct. fra 2007 til 2013, mens andelen for ikke-vestlige lande steg med ca. 30 pct.

 

• Det er særligt omkring byerne København, Odense og Aarhus, at forældre med ikke-vestlig baggrund vælger at sende deres børn i privatskoler. Fx gik knap hver fjerde barn med ikke-vestlig baggrund i København i privatskole i 2013. Det gælder også for børn med dansk oprindelse.

 

• Især børn fra bl.a. Sri Lanka, Marokko, Tyrkiet er indskrevet på privatsko-le. Fx gik ca. 23 pct. af børn fra Sri Lanka i privatskoler i 2013. Børn fra fx Thailand, Bosnien-Hercegovina og Afghanistan vælger derimod i meget høj grad folkeskolen – også mere end danske familier.

 

• Børn fra Irak, Somalia, Libanon og Syrien på privatskoler er i høj grad indskrevet på skoler, hvor den overvejende del (mere end 80 pct.) af eleverne kommer fra ikke-vestlige lande. Børn fra bl.a. Sri Lanka, Iran og Vietnam er derimod typisk indskrevet på privatskoler, hvor andelen af børn med ikke-vestlig baggrund er forholdsvist lav (under 20 pct. af eleverne).

 

Analysen har været omtalt i Politiken d. 28/6-2014.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky