Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Vækst, erhverv og offentlige finanser, Analyse

28. februar 2025

Råderum til forsvarsudgifter på 3 pct. og fuldt demografisk træk i velfærden

Finansministeriet har for nylig opjusteret det finanspolitiske råderum i 2030 med over 20 mia., især som følge af markant forhøjede skøn for strukturel beskæftigelse. Pengene kommer i en tid, hvor der formentlig er udsigt til, at udgifter til forsvaret skal løftes væsentligt, ud over hvad der allerede er vedtaget.  

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

  • Med en teknisk opjustering på godt 21 mia. kr. har Finansministeriet for nylig opgjort det finanspolitiske råderum til 59 mia. årligt i 2030 målt ift. 2025.  
  • Med opjusteringen er det muligt at løfte forsvarsudgifter til 3 pct. af BNP, samtidig med at udgifterne til velfærden generelt vokser med næsten det fulde demografiske træk.
  • Der skal bruges i alt 34 mia. af råderummet, før forsvarsudgifterne rammer 3 pct. af BNP – heraf godt 4 mia., som udestår fra det aftalte løft til 2 pct. og 10 mia. i forbindelse med den såkaldte accelerationspulje.
  • Vi opgør fuldt demografisk træk til ca. 24 mia. årligt, heraf 13 mia. til det almindelige demografisk træk og 11 mia. til velstandskorrektionen.  
  • Knap 10 af de 11 mia. til velstandskorrektion kan tages fra det finanspolitiske råderum uden yderligere finansiering, så råderummet kan stort set dække det fulde demografiske træk. Heraf er ca. 6½ mia. øremærket tidligere aftaler om fx sundhed, psykiatri mv.  
  • Opjusteringen af råderummet gør en stor forskel for den politiske udfordring med at løfte militærudgifterne. Hvis niveauet skal over 3 pct., slipper man dog ikke udenom at skaffe konkret finansiering. På samme måde vil yderligere udgifter til fx klima skulle finde finansiering.
Download
Råderum til forsvarsudgifter på 3 pct. og fuldt demografisk træk i velfærden
Udarbejdet af
Loading...
Niels Storm Knigge
Ledende økonom
nsk@kraka.dk
+45 40 76 76 23
Omtale

Bragt i Berlingske Tidende d. 28/02/2025

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky