Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Globalisering & sammenhængskraft, Analyse, Arbejdsmarked & uddannelse

21. december 2016

Flere går på gymnasier med mange ikke-vestlige indvandrere og efterkommere

Den tidligere undervisningsminister bebudede, at reglerne for fordelingen af elever på gymnasierne bør ændres, for at sikre en mere ligelig fordeling af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere. Idéen er at undgå de såkaldte ghettogymnasier, hvor der er en høj andel ikke-vestlige indvandrere. Dette notat ser nærmere på fordelingen af elever med ikke-vestlige indvandrere og efterkommere på gymnasier over tid.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

Analysen er benævnt i Politiken den 28. december 2016

 

Hovedkonklusioner

 

  • Antallet af elever med ikke-vestlig herkomst på gymnasiet er steget fra omtrent 350 i 1985 til 8.350 i 2014. Det afspejler både en særligt forøget tendens for denne gruppe til at gå i gymnasiet og en stigning i antallet af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere i gymnasiealderen.

 

  • Denne relativt kraftige stigning har affødt en stigning i andelen af ikke-vestlige indvandrere på gymnasiet fra 0,6 pct. i 1985 til 9,2 pct. i 2015.

 

  • Antallet af ikke-vestlige elever, der går på et gymnasium med over 40 pct. ikke-vestlige elever steg fra 0 i 1980’erne og 1990’erne til 1.270 i 2015 – stigningen har været særlig kraftig de seneste år. Antallet af ikke-vestlige elever, der går på et gymnasium med mellem 25 pct. og 40 pct. ikke-vestlige elever steg fra 0 i 1985 til 1.006 i 2014.

 

  • Denne udvikling skyldes, at der er blevet flere ikke-vestlige elever på gymnasiet generelt, og ikke, at fordelingen af ikke-vestlige elever er blevet mere uens. Tværtimod er fordelingen blevet mere ens fra midt 1990’erne til midt 00’erne. Fra midt 00’erne til i dag er fordelingen hverken blevet mere eller mindre uens.

 

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky