Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Analyse, Arbejdsmarked & uddannelse, Small Great Nation

8. maj 2025

Lærernes faglige udgangspunktfortsætter med at falde

En velfungerende grundskole er selve fundamentet under den danske uddannelsespolitik, hvor stadig flere unge forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse. Desværre har flere tidligere undersøgelser vist tegn på, at de studerende på læreruddannelsen i stigende grad kommer med dårlige faglige forudsætninger i form af lave gymnasiekarakterer. I denne analyse undersøger vi, om en reform af læreruddannelsen er lykkedes med at vende udviklingen, og hvad løbende udskiftning vil betyde for lærerbestandens faglige udgangspunkt frem mod 2050

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Det viser analysen:

  • Andelen af lærere med gymnasiekarakterer i top 20 pct. af deres årgang er faldet markant, mens flere lærere nu rekrutteres blandt de 20 pct. med lavest karakterer.

  • I takt med at de ældre lærere går på pension, vil de yngre lærere med lave karakterer udgøre en stigende andel af lærerbestanden.

  • Denne løbende sortering bevirker, at selv hvis karakterniveauet blandt nyuddannede lærere stopper med at falde, vil der ske en forringelse af det faglige udgangspunkt frem mod 2050.

  • Der er behov for politiske initiativer til at vende udviklingen. En løsning kunne være at se til Finland, hvor det som oftest kræver en kandidatgrad at undervise i grundskolen.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Andreas Lund Jørgensen
Seniorøkonom
alj@kraka.dk
+45 50 41 12 37
Rasmus Salmon
Økonom
ras@kraka.dk
+45 31 41 23 45
Hans Holten Andersen
Studentermedarbejder
hha@kraka.dk
Omtale

Omtalt i Skolemonitor den 8. maj 2025

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky