Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Small Great Nation, Analyse, Globalisering & sammenhængskraft

10. november 2025

Milliardoprustning i NATO udhules af billigere russisk militær

De europæiske NATO-lande bruger tre gange så mange penge på forsvaret som Rusland. Alligevel kan de europæiske NATO-lande kun købe 44 pct. mere militær kapacitet end Rusland, når der tages højde for, at udgifter til militær er langt billigere i Rusland.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Hovedkonklusioner

  • I 2024 brugte NATO-landene tilsammen 1.506 mia. dollars på forsvaret. USA stod for 997 mia. dollars, mens de europæiske NATO-lande brugte 454 mia. dollars. Til sammenligning brugte Kina og Rusland langt mindre, henholdsvis 314 mia. dollars og 149 mia. dollars. Direkte sammenligninger af budgetterne kan dog give et misvisende billede, da prisniveauet for militære udgifter – fx soldaterlønninger og indkøb af udstyr – er væsentligt lavere i Rusland og Kina.

  • Uden USA’s bidrag har de europæiske NATO-lande stort set det samme militærbudget som Rusland og Kina til sammen. Men selvom deres budgetter er på samme niveau, kan de europæiske NATO-lande kun købe ca. 40 pct. mindre militær end Rusland og Kina tilsammen, når udgifterne korrigeres for prisforskelle. Sammenligner man alene Europa og Rusland, kan europæerne købe ca. 45 pct. mere kapacitet end Rusland – men til en pris, der er tre gange så høj.

  • Samlet set bruger NATO, inklusive USA, over tre gange så meget som Rusland og Kina tilsammen, men når udgifterne korrigeres for prisforskelle, kan NATO kun købe omkring 70 pct. mere militær kapacitet end Rusland og Kina tilsammen.  

  • Frem mod 2035 skal alle NATO-lande øge deres udgifter til 3,5 pct. af BNP. Når det sker, vil forskellen i kapacitet tiltage markant. Ifølge analysen vil de europæiske NATO-lande da kunne opretholde en styrke, der er 2,5 gange større end Rusland – også når prisniveauet indregnes.

  • De seneste års geopolitiske uro har øget presset på oprustning verden over. Ruslands invasion af Ukraine og USA’s til tider vaklende opbakning til NATO har sat fokus på, at europæiske lande i højere grad selv må kunne håndtere sikkerhedspolitiske trusler. En mere selvstændig europæisk sikkerhedspolitik kræver, at kapaciteterne kan matche – og afskrække – de lande, der i dag udgør en trussel.

Download
Hent analysen
Udarbejdet af
Loading...
Rasmus Richter Salmon
Økonom
ras@kraka.dk
+45 31 41 23 45
Simon Skødeberg
Studentermedarbejder
sim@kraka.dk
Omtale

Analysen er omtalt i Jyllands-Posten d. 8. november 2025

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky