Videre til indhold
  • Analyse
  • Debatindlæg
  • Small Great Nation
  • Corona
  • Finanskrisekommissionen
  • Øvrigt
  • Ydelser
  • Nyheder
  • Analyser & Projekter

    Analyser & Projekter

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.
    • Klima & Miljø
    • Arbejdsmarked & Uddannelse
    • Globalisering & Sammenhængskraft
    • Vækst, Erhverv og Offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
    • Small Great Nation
  • SGN
  • Om os
  • Kontakt
Arbejdsmarked & uddannelse, Vækst, erhverv og offentlige finanser, Debatindlæg

13. marts 2025

Udrulning af kunstig intelligens kræver masser af eksperimenter

Ny forskning dokumenterer, at AI kan øge medarbejderes produktivitet markant. Der er dog stor forskel på, hvilke medarbejdere, der drager fordel af den nye teknologi. Derfor bør organisationer eksperimentere med deres AI-løsninger, før de rulles ud i stor skala.

Del
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky X-twitter

Kunstig intelligens (AI) har været talk-of-the-town de sidste år, og mange organisationer har i dag blikket stift rettet mod de gevinster, som den nye teknologi kan skabe. 

Og med god grund. 

I et nyt studie, der er udgivet i et af verdens førende økonomiske tidsskrifter, dokumenterer tre forskere, hvordan AI har bidraget til at øge produktiviteten i en af USA’s 500 største virksomheder. 

Virksomheden sælger software til små- og mellemstore virksomheder, og har derfor mange medarbejdere ansat til at svare på IT-tekniske spørgsmål fra kunderne. Til at hjælpe med det, fik medarbejderne adgang til en AI-assistent, der i realtid kom med forslag til, hvad de skulle svare kunderne. 

Ifølge forskerne var det tilfældigt hvilke medarbejdere, der fik adgang til AI-assistenten først, og derfor kan effekten på medarbejdernes præstationer opgøres meget troværdigt. 

Resultaterne var markante: Medarbejderne med adgang til AI-assistenten løste 15 pct. flere kundehenvendelser per time. 

De enkelte henvendelser blev løst hurtigere og medarbejderne kunne svare flere kunder på samme tid, og kvaliteten af svarene og kundetilfredsheden var stadig på samme niveau som tidligere.  

Studiet viste også positive effekter på medarbejdernes arbejdsmiljø, da kunderne nu talte pænere til medarbejderne. Og der var indikationer på, at medarbejderne også udviklede sig fagligt af at samarbejde med AI-assistenten. 

Forskerne fandt dog et interessant hår i AI-suppen. 

AI-assistenten øgede nemlig ikke produktiviteten for de 20 pct. dygtigste medarbejdere. Faktisk faldt kvaliteten i deres svar og kundetilfredsheden ligeså.  

De dårligere præstationer blandt de bedste medarbejdere kunne ifølge forskerne have negative langsigtede konsekvenser for firmaet. Datagrundlaget for træningen af de fremtidige AI-assistenter ville nemlig blive forringet, hvis de bedste medarbejdere gav kunderne dårligere svar.  

Selvom AI-assistenten forbedrede produktiviteten i gennemsnit, stiller studiet dermed spørgsmål ved, om det er optimalt at lade alle medarbejdere anvende AI-assistenten – selvom de varetager samme job. 

AI har uden tvivl et stort potentiale, og det bekræfter det nye studie. Studiet beskæftiger sig dog alene med én konkret case, hvor der er gode betingelser for, at en AI-assistent kan lykkes, da medarbejderne fx modtager mange ensartede henvendelser. At tage disse erfaringer og overføre dem til andre nogenlunde sammenlignelige arbejdssituationer, kræver derfor stor finesse og aktiv stillingtagen. 

Studiet viser dog tydeligt, at organisationer bør være omhyggelige, hvis de skal have mest ud af en given AI-løsning. Og hertil kommer, at AI-løsninger kan have en række både positive og negative afledte effekter, der kan være svære at gennemskue på forhånd, og at disse effekter kan være forskellige på tværs af medarbejdergrupper. 

Inden AI-løsninger implementeres bredt i ens organisation, skal opfordring derfor lyde: Eksperimentér, eksperimentér, eksperimentér! 

Udarbejdet af
Loading...
Thomas Wilken
Seniorøkonom
taw@kraka.dk
+45 28 89 71 23
Omtale

Bragt i Finans d. 10/03-2025

Få ny viden direkte i din indbakke

Generelt
  • Fonden Kraka
  • Rigensgade 11, 3.
  • 1316 København K
  • CVR: 33848099

Privatlivspolitik
Cookiepolitik

Navigation
  • Aktuelt
  • Analyser
  • Redegørelse for god Fondsledelse
  • Medarbejdere
  • Kontakt
Kontakt
  • kontakt@kraka.dk

© 2025 Kraka – CVR: 33848099

Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Main Menu
  • Aktuelt
  • Analyser
    • Alle analyser
    • Klima & miljø
    • Arbejdsmarked & uddannelse
    • Globalisering & sammenhængskraft
    • Vækst, erhverv & offentlige finanser
    • Skatter, afgifter & fordeling
  • Small Great Nation
  • Om os
    • Sådan arbejder Kraka
    • Medarbejdere
    • Finansiel støtte
  • Kontakt
Linkedin Bluesky Streamline Icon: https://streamlinehq.comBluesky